4 ανοιχτά μέτωπα υψηλού ρίσκου στο λιμάνι

0
413

Στα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας ίσως ν’ αρχίσει να κινείται και πάλι κάτι στον κλάδο της ναυτιλίας, καθώς αναμένεται να υπογραφεί το Προεδρικό Διάταγμα που θα ορίζει τις αρμοδιότητες του νεοσύστατου υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με υπουργό τον Μ. Χρυσοχοΐδη.

Αμέσως μετά θα ξεκαθαρίσει το θολό τοπίο που επικρατεί, καθώς θα γίνει γνωστό ποιες ακριβώς θα είναι οι αρμοδιότητες του υπουργού Μ. Χρυσοχοΐδη, των αναπληρωτών υπουργών Χ. Παμπούκη και Σ. Ξυνίδη, όπως και του υφυπουργού Θ. Μωραΐτη.

Ολα δείχνουν πάντως ότι ο Χ. Παμπούκης θ’ αναλάβει να διαχειρίζεται τα θέματα της ναυτιλίας, καθώς από την περασμένη Δευτέρα βρίσκεται στο πρώην ΥΘΥΝΑΛ στην Ακτή Βασιλειάδη και ενημερώνεται από τον απελθόντα υπουργό Γ. Διαμαντίδη.

Εάν τελικά ο αναπληρωτής υπουργός αναλάβει εξ ολοκλήρου τη ναυτιλία και δεν αλλάξει κάτι κατά τη σύνταξη του Π.Δ., θα έρθει αντιμέτωπος με αρκετά προβλήματα, που κάποια από αυτά ίσως να είχαν αντιμετωπιστεί, εάν η κυβέρνηση δεν πειραματιζόταν τους τελευταίους 20 μήνες με το υπουργείο Ναυτιλίας.

* Ενα από τα πρώτα θέματα που θα μπουν στην ατζέντα των συζητήσεων του καινούργιου υπουργού θα είναι οι αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Εξαγγελία η οποία προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων, ακόμα και στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ.

Ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτης με δηλώσεις του τάχθηκε υπέρ της διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα στα λιμάνια και χαρακτήρισε το μοντέλο πλήρους ιδιωτικοποίησης «θατσερικό και αποτυχημένο».

Την ερχόμενη εβδομάδα, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) έχει εξαγγείλει τη συμμετοχή της στη 48ωρη απεργία της ΓΣΕΕ με βασικό της αίτημα «όχι στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών». Αλλά και οι λιμενεργάτες όλων των λιμανιών της χώρας έχουν εκδηλώσει την αντίδρασή τους στα κυβερνητικά σχέδια.

* Ενα άλλο μεγάλο κεφάλαιο που ο αναπληρωτής υπουργός θα κληθεί να αντιμετωπίσει είναι αυτό της κρουαζιέρας. Θα πρέπει να δώσει λύση στο θέμα που έχει προκύψει μετά το νόμο για την άρση του καμποτάζ, με τις μεγάλες ξένες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων να αρνούνται κατηγορηματικά να υπογράψουν την προτεινόμενη σύμβαση, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί από το πρώην ΥΘΥΝΑΛ.

Οι εκπρόσωποι των εταιρειών θεωρούν ότι το συγκεκριμένο μέτρο (σύμβαση) είναι αναχρονιστικό γιατί τους υποχρεώνει στην τήρηση κάποιου συγκεκριμένου προγράμματος, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία χώρα του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων και των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

* Οι κλάδοι της ακτοπλοΐας και της επιβατηγού ναυτιλίας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν θα είναι από τα πλέον σοβαρά ζητήματα που θα κληθεί να εξετάσει ο καινούργιος υπουργός.

Οι ακτοπλόοι μπορεί να εφάρμοσαν τις μειωμένες τιμές στα εισιτήρια και στα ναύλα των οχημάτων από την 1η Ιουνίου, όπως αυτές προέκυψαν μετά την ψήφιση της τροπολογίας που κατέθεσε στη Βουλή ο πρώην υπουργός Γ. Διαμαντίδης, έχουν δηλώσει επανειλημμένα όμως ότι αν αυξηθούν κι άλλο οι τιμές των καυσίμων, τότε είναι υποχρεωμένοι να αυξήσουν και αυτοί με τη σειρά τους τα εισιτήρια.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), Απ. Βεντούρης, μιλώντας πρόσφατα στο φόρουμ «Posidonia Sea Tourism», αναφέρθηκε στην πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση την οποία βρίσκονται οι εταιρείες του κλάδου και επισήμανε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία λειτουργεί ανεξάρτητα και μεγαλουργεί, ενώ η επιβατηγός, έχοντας δίπλα και από πάνω της τον κρατικό παρεμβατισμό, καταστρέφεται χρόνο με το χρόνο.

* Επίσης ο καινούργιος υπουργός θα βρεθεί αντιμέτωπος με τους ανέργους της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος, καθώς τα σωματεία της ζώνης είναι αποφασισμένα να μη σταματήσουν τις κινητοποιήσεις τους.

papastat@enet.gr
Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ