
Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρευσε στην Ελλάδα το 2011 έφθασε τα 14 δις ευρώ καλύπτοντας έτσι το 51% του εμπορικού ελλείμματος της χώρας, σύμφωνα με ανάλυση του ναυτιλιακού τομέα της Ernst & Young. Το στοιχείο είναι ενδεικτικό για τις αντοχές που παρουσιάζει η ναυτιλία ακόμη και σε συνθήκες κρίσης.
Πράγματι , πάντα κατά την ανάλυση της Ernst & Young η ελληνική ναυτιλία έχει επιδείξει ισχυρές αντοχές, τα τελευταία δυο χρόνια, στα οποία τόσο η ελληνική όσο και η διεθνής οικονομία ταλανίζονται από την πρωτοφανή χρηματοπιστωτική κρίση. Είναι ενδεικτικό ότι παρ΄όλο που, έως τον Μάρτιο του 2012, ο ελληνόκτητος στόλος εμφάνισε οριακή μόνο μείωση σε αριθμό πλοίων, η συνολική χωρητικότητά του αυξήθηκε κατά 2,5% .
Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι οι έλληνες πλοιοκτήτες φρόντισαν εγκαίρως να αντικαταστήσουν τα παλαιά πλοία με νέα, μεγαλύτερης χωρητικότητας καθώς και ότι εξακολουθούν να εκμεταλλεύονται τις επενδυτικές ευκαιρίες που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της κρίσης. Έτσι, παρά τις αντίξοες συνθήκες που έχει προκαλέσει η κρίση η οποία ήταν αναπόφευκτο να επηρεάσει και την παγκόσμια ναυλαγορά, η επιχειρηματική κοινότητα των ελλήνων πλοιοκτητών και η ελληνική ναυτοσύνη κατόρθωσαν να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στην παγκόσμια αγορά.
Η ανάλυση του έγκυρου οίκου σημειώνει πως οι Έλληνες εφοπλιστές, με πάνω από 4.000 πλοία υπό τον έλεγχο τους και 12.000 εργαζόμενους υπό την σκέπη τους, επένδυσαν περίπου 9 δις ευρώ το 2011. Σύμφωνα με τα στοιχεία, και το 2011 η ελληνόκτητη ναυτιλία παρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς, με ένα στόλο από 3.325 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 κ.ο.χ.) που αντιπροσωπεύει το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt. Η ελληνική σημαία κατέχει την 7η θέση στη διεθνή κατάταξη και τη δεύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο ελληνόκτητος στόλος υπό σημαίες κρατών-μελών της Ε.Ε. αντιπροσωπεύει το 39,52% της κοινοτικής χωρητικότητας (σε dwt)».
Σημειώνεται πάντως πως τις παρούσες συνθήκες, η σοβαρότερη πρόκληση για την ελληνική ναυτιλία και όχι μόνο, αποτελεί η πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και η εξασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων. Η διαμορφούμενη κατάσταση, δεν περιορίζεται μόνο στην Ελλάδα, όπου εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν, η ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος είναι περιορισμένη, αλλά έχει παγκόσμια διάσταση.
Έτσι κατά την Ernst & Young η υποχώρηση των διεθνών χρηματιστηρίων σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος υποχρεώνει τους έλληνες πλοιοκτήτες να αναζητήσουν εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών τους. Στο πλαίσιο αυτό, τα επενδυτικά κεφάλαια αποτελούν μια ρεαλιστική απάντηση για την κάλυψη της αναγκαίας ρευστότητας.
Τα στοιχεία παγκοσμίως δεν είναι διόλου ενθαρρυντικά καθώς ο όγκος της δανειοδοτήσεως πλοίων έχει μειωθεί δραματικά φθάνοντας το πρώτο τρίμηνο του έτους σε χαμηλό 5ετίας. Υπολογίζεται, ότι στο διάστημα αυτό ο όγκος δανειοδοτήσεων ήταν 5,9 δις δολάρια, μειωμένος κατά 60% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του προηγούμενου έτους.