Η σημαντικότερη εμπορική πύλη της Κρήτης και το τρίτο λιμάνι της χώρας είναι σήμερα το λιμάνι του Ηρακλείου με το φορέα διαχείρισής του, τον ΟΛΗ Α.Ε. να παρουσιάζει στον υπό σύνταξη ισολογισμό του για το 2010 καθαρό κέρδος που φθάνει το 1 εκατομμύριο ευρώ.
Στο πλαίσιο της εξωστρεφούς προσπάθειας που καταβάλει ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου η Διοίκησή του έχει διαπιστώσει ότι η Κρήτη και ιδιαίτερα το λιμάνι μας προσελκύει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στον τομέα του εμπορίου και του τουρισμού. Ομως, η μετατροπή του «ενδιαφέροντος» σε «συνεργασία» και εντέλει η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, όπως αυτή περνά και από το λιμάνι απαιτεί σημαντικές κατασκευαστικές παρεμβάσεις, ταχύτητα στην εκτέλεση των έργων και ανταγωνιστική πολιτική τιμών, που σήμερα είναι και τα ζητούμενα για την Α.Ε. ΟΛΗ.
Το Προγραμματικό Σχέδιο Ανάπτυξης του Λιμένος Ηρακλείου, το επονομαζόμενο «master plan» αποτελεί τη συνεκτική και παραστατική σύνοψη του σχεδίου ανάπτυξής του.
Με βάση αυτό, σχεδιάζεται η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς την επιβατηγό ναυτιλία, η ανάπτυξη περαιτέρω με ειδικές υποδομές και πρωτοβουλίες της κρουαζιέρας, η οργάνωση αποτελεσματικά και με διεθνή εμβέλεια των εμπορευματικών χώρων του λιμένα και η αξιοποίηση κατά το καλύτερο και πιο φιλικό -προς την πόλη και τους πολίτες- τρόπο της χερσαίας ζώνης, για την ανάπτυξη του θαλάσσιου/ιστιοπλοϊκού τουρισμού και των χώρων αναψυχής (εστίασης, αθλητισμού, πολιτισμού).
Το «master plan» σε κατασκευαστικό και επενδυτικό επίπεδο κινείται σε 5 βασικούς άξονες: Στη μεταφορά και νέα οριοθέτηση του Εμπορικού Τμήματος (ΛΙΣΔΕ) του λιμένα στις προβλήτες IV και V με πρόβλεψη για περαιτέρω μελλοντική επέκτασή του που περιλαμβάνει: – Ειδικούς χώρους και αποθήκες για Γενικό (general cargo, break bulk) και Χύδην φορτίο (dry bulk, σακοποιημένα ή χύμα). β) Ειδικό χώρο για διακίνηση Εμπορευματοκιβωτίων-Ελεύθερη Ζώνη (transit/ transshipment). – Ειδικό χώρο φορτοεκφόρτωσης επικίνδυνων φορτίων/υγρών καυσίμων /παραλαβής καταλοίπων (slops). – Nέα κτίρια διοίκησης, συγκρότημα συνεργείων Λιμενικών Μηχανημάτων, υπόστεγο αποσυσκευασίας /ανασυσκευασίας.
Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός γι’ αυτές τις παρεμβάσεις είναι 35.000.000€, συν 50.000.000€ η επέκταση. Στη διαμόρφωση αυτόνομου Τμήματος Κρουαζιέρας στην Προβλήτα ΙΙΙ (μέχρι την περιοχή του Κτηνιατρείου) που περιλαμβάνει: – Κατασκευή Σταθμού Επιβατών. – Κρουαζιερόπλοιων (cruise terminal). – Κατασκευή συμπληρωματικού κρηπιδώματος στον προσήνεμο μόλο.
Εδώ ο ενδεικτικός προϋπολογισμός είναι 20.000.000€. Στην επέκταση και στον εκσυγχρονισμό του Τμήματος Ακτοπλοΐας, που περιλαμβάνει: – Συντήρηση/βελτιώσεις στις Προβλήτες Ι και ΙΙ. – Κατασκευή νέου προβλήτα δυτικά του Προβλήτα Ι. – Επέκταση/εκσυγχρονισμός των επιβατικών σταθμών (με κατασκευή κλιματιζόμενων διαδρόμων με φυσούνες για αποβίβαση/επιβίβαση, κ.λπ.).
Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός είναι 20.000.000€. Στη διαμόρφωση Τμήματος Αναψυχής με επίκεντρο τον ιστορικό Ενετικό Λιμένα του Ηρακλείου και τα Νεώρια που περιλαμβάνει: – Διαμόρφωση νέας εισόδου ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής με την αποτέμνηση του «Κούλε» από τον προσήνεμο μόλο (η οριστική διαμόρφωση της εισόδου θα μελετηθεί). Κατασκευή νέου κρηπιδώματος διπλής όψης συνδέσεως του προσήνεμου μόλου με το λιμενικό τμήμα Ακτοπλοΐας. Κατασκευή νέας λιμενολεκάνης σκαφών αναψυχής ανατολικά του «Κούλε» στα όρια του νέου κρηπιδώματος.
Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός των παρεμβάσεων αυτών είναι 20.000.000€.
Στην ανάπτυξη Τμήματος Αλιευτικού Καταφυγίου και σύγχρονου και ασφαλούς χώρου επισκευής μικρών σκαφών (με ενδεχόμενη λειτουργία ιχθυόσκαλας) με ενδεικτικό προϋπολογισμό 15.000.000€. Οπως εξηγεί στη «Μ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ, Γιάννης Μπράς, στο λιμάνι μας αναπτύσσεται τριπλή δραστηριότητα, εμπορική, επιβατική και τουριστική, η οποία όμως έχει το μειονέκτημά του να μπλέκει η μία στην άλλη.
Μάλιστα, η βάση του «master plan» στοχεύει μεταξύ άλλων στο να διαχωρίσει αυτές τις δραστηριότητες ξεκινώντας από τα ανατολικά οπότε θα έχουμε το εμπορικό κομμάτι, θα συνεχίζουμε με την κρουαζιέρα και θα καταλήγουμε στο επιβατικό τμήμα έχοντας δυτικά (όπου σήμερα βρίσκονται τα κτίρια του ΟΛΗ, του Λιμεναρχείου, η βάρδια, η μαρίνα, το ψυγείο) τη ζώνη ψυχαγωγίας. Μετά τη ματαίωση των διαδικασιών αξιοποίησης αυτών των τελευταίων χώρων μέσω διαγωνισμού, που είχε μάλιστα ολοκληρωθεί και αναδείξει ανάδοχο κοινοπραξία, όλη η συζήτηση, κυρίως παραγόντων εκτός του χώρου του λιμανιού, επικεντρώνεται στο πως το φιλέτο αυτό θα μπορέσει να αποκτήσει σύγχρονη μορφή.
Ενώ, όμως, όλοι αντιδρούν σε κάθε σκέψη αξιοποίησης της ζώνης Α από ιδιώτες με παραχώρηση ή σύμπραξη κανείς μέχρι πρότινος δεν είχε να αντιπροτείνει λύση. Και λέμε μέχρι πρότινος γιατί αρχές Απριλίου ο πρόεδρος του ΟΛΗ Γιώργος Τσικνάκης είχε την πρωτοβουλία να προτείνει το ρόλο του επενδυτή να παίξουν οι ίδιοι οι τοπικοί φορείς και επιχειρηματίες.
Η πρόταση αυτή έγινε, κατά το διευθύνων σύμβουλο του ΟΛΗ, αφενός γιατί θεωρούν πως θα είναι πολύ θετικό αν η αξιοποίηση γίνει με τοπικά μέσα και κεφάλαια κι αφε αλλά και το κόστος μετακίνησής τους. Στο λιμάνι δραστηριοποιούνται τρεις ναυτιλιακές εταιρίες που διασφαλίζουν την καθημερινή σύνδεσή τους με τον Πειραιά.
Στη συγκεκριμένη διαδρομή μπορούν να διακινηθούν μέχρι και 10.000 επιβάτες και έως 300 φορτηγά ημερησίως. Κατά τη θερινή περίοδο δρομολογούνται και άλλα πλοία που συνδέουν το λιμάνι του Ηρακλείου με τα νησιά του Αιγαίου.
Οι υποδομές και ο εξοπλισμός του λιμένα μπορούν να καλύψουν όλες τις παρούσες ανάγκες διακίνησης και αποθήκευσης φορτίων. Ηδη προγραμματίζεται ενίσχυση του εξοπλισμού.
Οι υποδομές του λιμένος μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες εξυπηρέτησης μέχρι και 6 κρουαζιερόπλοιων ταυτόχρονα.
Επίσης, μπορούν να φιλοξενηθούν πλοία με μήκος ακόμα και άνω των 350m.
Ενώ, όμως, όλοι αντιδρούν σε κάθε σκέψη αξιοποίησης της ζώνης Α από ιδιώτες με παραχώρηση ή σύμπραξη κανείς μέχρι πρότινος δεν είχε να αντιπροτείνει λύση.
Και λέμε μέχρι πρότινος γιατί αρχές Απριλίου ο πρόεδρος του ΟΛΗ Γιώργος Τσικνάκης είχε την πρωτοβουλία να προτείνει το ρόλο του επενδυτή να παίξουν οι ίδιοι οι τοπικοί φορείς και επιχειρηματίες. Η πρόταση αυτή έγινε, κατά το διευθύνων σύμβουλο του ΟΛΗ, αφενός γιατί θεωρούν πως θα είναι πολύ θετικό αν η αξιοποίηση γίνει με τοπικά μέσα και κεφάλαια κι αφε αλλά και το κόστος μετακίνησής τους. Στο λιμάνι δραστηριοποιούνται τρεις ναυτιλιακές εταιρίες που διασφαλίζουν την καθημερινή σύνδεσή τους με τον Πειραιά.
Στη συγκεκριμένη διαδρομή μπορούν να διακινηθούν μέχρι και 10.000 επιβάτες και έως 300 φορτηγά ημερησίως. Κατά τη θερινή περίοδο δρομολογούνται και άλλα πλοία που συνδέουν το λιμάνι του Ηρακλείου με τα νησιά του Αιγαίου.
Οι υποδομές και ο εξοπλισμός του λιμένα μπορούν να καλύψουν όλες τις παρούσες ανάγκες διακίνησης και αποθήκευσης φορτίων. Ηδη προγραμματίζεται ενίσχυση του εξοπλισμού.
Οι υποδομές του λιμένος μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες εξυπηρέτησης μέχρι και 6 κρουαζιερόπλοιων ταυτόχρονα.
Επίσης, μπορούν να φιλοξενηθούν πλοία με μήκος ακόμα και άνω των 350m.
Πηγή: εφημερίδα ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ