Κλείνουν μικρές ναυτιλιακές εταιρείες

0
408


Καθόλου ρόδινα δεν είναι τα πράγματα για τους μικρούς πρωταγωνιστές της ελληνικής ναυτιλίας, που βλέπουν σημαντική συρρίκνωση των στόλων τους εξαιτίας κυρίως των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν λογω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης.

 

Αντίθετα, οι μεγάλες ναυτιλιακές ενισχύονται σημαντικά.
 

Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα της Petrofin, ο συνολικός αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε φέτος τον Αύγουστο κατά 44 ή 5,77%, σε σχέση με πέρυσι, και διαμορφώθηκε στις 718 εταιρείες, από 762 πέρυσι.

 

Στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι εταιρείες που δεν υφίστανται πλέον φέτος, συνολικά 38, είναι εταιρείες που είχαν στόλους μέχρι δύο πλοία. Πιο συγκεκριμένα, πέρυσι δραστηριοποιούνταν 350 εταιρείες, ενώ φέτος έχουν μείνει 312, καταγράφοντας μείωση σε ποσοστό 10,8%. Όπως σημειώνει η Petrofin, η μείωση προέρχεται είτε από συγχωνεύσεις – εξαγορές εταιρειών είτε από αποχωρήσεις από τον κλάδο τουλάχιστον μέχρι να αλλάξουν τα δεδομένα.

 

Μάλιστα, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, η πίεση που δέχονται οι εταιρείες αναμένεται να έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των μεγάλων σε ηλικία πλοίων που οδηγούνται προς διάλυση, αλλά και την αύξηση των πωλήσεων πλοίων. Κερδισμένες αναμένεται να βγουν οι μεγάλες, οικονομικά ισχυρές, εταιρείες, είτε πρόκειται για εισηγμένες είτε όχι.

 

«Μετά από κάθε κρίση στη ναυτιλία έως και σήμερα, η ελληνικός εφοπλισμός έχει “βγει” ισχυρότερος. Αυτή τη φορά, η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται αντιμέτωπη και με μια κρίση στον τραπεζικό τομέα. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν η ευελιξία που χαρακτηρίζει τους Ελληνες πλοιοκτήτες, η δέσμευση στο αντικείμενο της δραστηριότητάς τους, η διάθεση για ανάληψη κινδύνων, οι διαθέσιμοι πόροι και η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, θα τους επιτρέψει να επωφεληθούν από την κακή εικόνα της σημερινής αγοράς», σημειώνει χαρακτηριστικά η Petrofin.

 

Η περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου, ή και στην περίπτωση των πολύ μικρών εταιρειών η επιβίωσή τους, βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τη στάση που θα κρατήσουν οι τράπεζες που συμμετέχουν στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Όπως σημειώνει η Petrofin, μέχρι στιγμής δεν δείχνουν διατεθειμένες να προχωρήσουν εύκολα στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, παρά το γεγονός ότι η αγορά προσφέρει αρκετά ευνοϊκούς όρους. Σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει και η διάθεσή τους να κατασχέσουν πλοία. Αν και αναμένεται ότι θα γίνουν περισσότερο απαιτητικές έναντι των εταιρειών, όσο βαθαίνει η κρίση στη ναυτιλία, η Petrofin εκτιμά ότι δεν θα υπάρξουν πολλές κατασχέσεις. Ως επιχείρημα προβάλλει ότι οι τράπεζες έχουν γίνει «σοφότερες» και καταφεύγουν στις κατασχέσεις ως τελευταία λύση.

 

«Διανύουμε μια αδύναμη ναυτιλιακή αγορά στους περισσότερους τομείς», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ted Πετρόπουλος. Επιπλέον η τεράστια σε όγκο υπερπροσφορά χωρητικότητας και η διαρκής ανισορροπία μεταξύ της ζήτησης και προσφοράς πλοίων καταδεικνύουν την πιθανότητα μιας μακροπρόθεσμης κρίσης στη ναυτιλιακή αγορά, σημειώνει η Petrofin και προσθέτει ότι, λαμβάνοντας υπόψη και τη μείωση του ενεργητικού των εταιρειών και τη μικρότερη ρευστότητα, η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται υπό πίεση. «Προκειμένου να διατηρήσουν τους στόλους τους και να αναπτυχθούν περαιτέρω οι Έλληνες πλοιοκτήτες θα χρειαστεί να επενδύσουν σημαντικά ποσά».

 

Οι εταιρείες που διαθέτουν στόλους άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν κατά μία και έφτασαν τις 35, ενώ όσες διαθέτουν στόλους από 16 μέχρι 24 πλοία έφτασαν τις 37 από 33 πέρυσι. Σημαντική μείωση καταγράφηκε στις εταιρείες που έχουν στόλους από 9 μέχρι 15 πλοία, οι οποίες είναι πλέον 54 από 65 πέρυσι. Μικρή αύξηση σημείωσαν όσες εταιρείες έχουν στόλους από 5 μέχρι 8 πλοία, 113 συνολικά από 111 πέρυσι και όσες εταιρείες έχουν στόλους από 3 μέχρι 4 πλοία, αφού έφτασαν τις 167 από 165 πέρυσι.