Η ναυτιλία, με την αναγκαία υποδομή, θα μπορούσε να συντελέσει ουσιαστικά στη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας, επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.
![]() |
Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ: «Ανάγκη διαφυλάξης του ομφάλιου λώρου, του θεσμικού πλαισίου, που συνδέει τη ναυτιλία με την πατρίδα μας». |
Στην έκθεση τονίζεται ότι η περαιτέρω αξιοποίηση του εισερχόμενου στη χώρα ναυτιλιακού συναλλάγματος, μέσω της βελτίωσης των παρέχομενων στη χώρα μας υπηρεσιών προς τις ναυτιλιακές εταιρείες θα είχε σημαντικά οφέλη στην εθνική οικονομία.
Ειδικότερα όπως αναφέρεται στην έκθεση της ΕΕΕ, το 2010 τα έσοδα σε ξένο συνάλλαγμα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών επανήλθαν στην ανοδική τους πορεία σε αντιδιαστολή με το 2009.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί πηγή αισιοδοξίας διότι σημειώθηκε σε έτος σοβαρού δημοσιονομικού προβλήματος και αυξανόμενου δημόσιου χρέους.
Το Δεκέμβριο 2010 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε σε 15.418 εκ. ευρώ, συγκρινόμενο με 13.552 εκ. ευρώ το 2009, δηλαδή, σημείωσε αύξηση 13,77%, ανερχόμενο σε 6,72% του εγχώριου προϊόντος καλύπτοντας το 35,28% του εμπορικού ελλείμματος.
Επιπροσθέτως, το 2010 – ακολουθώντας τάση που εκδηλώνεται από το 2003 – οι εισπράξεις από ναυτιλιακό συνάλλαγμα υπερέβησαν τις αντίστοιχες του τουρισμού (9.614 εκατ. ευρώ) και ήλθαν δεύτερες μετά τις εξαγωγές (17.081 εκατ. ευρώ) στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών.
Οι εισπράξεις από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα και τις εξαγωγές ήταν οι μόνοι τομείς, σημειώνεται στην έκθεση, που έδειξαν ανάκαμψη στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών το 2010, συγκρινόμενοι με το 2009.
![]() |
Συνεισφορά 140 δισ. ευρώ
Η ΕΕΕ τονίζει ακόμη ότι στη δεκαετία 2000-2010, η ναυτιλία συνεισέφερε 140 δισ. ευρώ σε εισπράξεις από ξένο συνάλλαγμα στην Ελλάδα.
Αυτό αντιστοιχεί στο ήμισυ του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας το 2009 που ισοδυναμούσε με 280 δισ. ευρώ, ήτοι, 3,5 φορές των εισπράξεων της Ελλάδας από την Ε.Ε. για την περίοδο 2000-2013 που ανέρχονται σε 46 δισ. ευρώ (26 δισ. ευρώ από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και 20 δσς. ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς). Οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Όμως, αναφέρει η ΕΕΕ, περίπου το ήμισυ των ανωτέρω 140 δισ. ευρώ επανεξήχθη στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες, διότι το ελληνικό κράτος δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα που θα συγκρατούσαν το μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα.
Συγκρίνοντας τη ναυτιλία με τον τουρισμό, τους δύο τομείς με τη μεγαλύτερη συνεισφορά στο εμπορικό ισοζύγιο, το κράτος δεν επένδυσε στις αναγκαίες υποδομές για τη συγκράτηση στη χώρα μεγαλύτερου μέρους του ξένου συναλλάγματος από τη ναυτιλία συγκρινόμενο με τις επενδύσεις για την τουριστική υποδομή. Συνεπώς, συμπεραίνει η ΕΕΕ, είναι προφανές ότι η ναυτιλία, με την αναγκαία υποδομή, θα μπορούσε να συντελέσει ουσιαστικά στη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας.
Μήνυμα Θ. Βενιάμη
Στο μεταξύ στο μήνυμά του με την ευκαιρία δημοσιοποίησης της έκθεσης ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, αναφερόμενος στην πορεία της ελληνικής ναυτιλίας σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι με την είσοδο του 2011, εκτός από μια καθίζηση της ναυλαγοράς, φάνηκαν στον ορίζοντα και άλλες δυσκολίες, όπως είναι τα θεσμοθετούμενα μέτρα που επιβαρύνουν το θαλάσσιο μεταφορικό έργο.
Οι δυσκολίες αυτές, και μάλιστα στη σημερινή τους ένταση, αποτελούν σοβαρά εμπόδια στην πορεία και της ελληνικής ναυτιλίας η οποία πλήρωσε ήδη και ενδεχομένως θα πληρώσει στο μέλλον όχι αμελητέο τίμημα. Πρόκειται επίσης για την περαιτέρω επιδείνωση του φαινόμενου της πειρατείας και για τη μεγάλη καταστροφή στην Ιαπωνία από το δραματικό συνδυασμό φυσικής και τεχνολογικής καταιγίδας.
Το τσουνάμι, δηλαδή, και η ανεξέλεγκτη απειλή της πυρηνικής ενέργειας από το πλήγμα που δέχθηκε το πυρηνικό εργοστάσιο της Φουκουσίμα. Δύο αιωρούμενοι κίνδυνοι για την ασφαλή διακίνηση των αγαθών στον πλανήτη, που κανείς δεν γνωρίζει πώς και πότε θα εξουδετερωθούν και την έκταση των ζημιών που μπορούν να αφήσουν πίσω τους.
Διατήρηση του θεσμικού πλαισίου
Ο κ. Βενιάμης αναφέρεται για μία ακόμη φορά στην «ιδιαίτερα σοβαρή εκκρεμότητα» που «δεν μπόρεσε να βρει την ενδεδειγμένη λύση της» η οποία δεν είναι άλλη από τη διάλυση του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Τέλος υπογραμμίζει τη βούληση της κυβέρνησης στη δύσκολη αυτή συγκυρία που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, να «διαφυλάσσει τον ομφάλιο λώρο, το θεσμικό πλαίσιο, που συνδέει τη ναυτιλία με την πατρίδα μας και που τις τελευταίες δεκαετίες την οδήγησε στην παγκόσμια ναυτιλιακή Πρωτοπορία».
Η πολιτική αυτή, τονίζει, που διακρίνεται από εθνικά χαρακτηριστικά, στηρίζει τη ναυτιλία, η οποία είναι ο μόνος παραγωγικός κλάδος που δεν έχει πληγεί από την εγχώρια κρίση και που στο μέλλον θα έχει τη δυνατότητα να στηρίξει αποτελεσματικά τη δύσκολη πορεία προς την ανάπτυξη.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ – lkar@naftemporiki.gr