
Ένα παράξενο επιχειρηματικό τρίγωνο συνθέτουν τους τελευταίους μήνες κάτω στο λιμάνι του Πειραιά, ο Ο.Λ.Π. ο κινέζικος όμιλος Cosco και η ιταλοελβετική ναυτιλιακή εταιρεία Mediterranean Shipping Company. Τα συμφέροντα που υπάρχουν είναι τεράστια και για τις τρεις εταιρείες, ο ανταγωνισμός ακόμα μεγαλύτερος, ενώ οι συμμαχίες αλλάζουν ημέρα με την ημέρα.
Οι δύο «ξένοι» στην ίδια πόλη Cosco και MSC ερίζουν για την προάσπιση των συμφερόντων τους στον Πειραιά, ενώ ο ΟΛΠ βρίσκεται στη μέση και καταβάλλει προσπάθειες να αποκομίσει όσα περισσότερα οφέλη μπορεί, με την υποσημείωση ότι είναι σχεδόν αδύνατο να ικανοποιήσει ταυτόχρονα τα συμφέροντα και των δύο άλλων ομίλων.
Η στρατηγική θέση που έχει το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, προσέλκυε πάντα τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου, ενώ πάντα γλυκοκοίταζαν και οι παγκόσμιοι διαχειριστές λιμένων, που σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν έναν όμιλο μαζί με τις ναυτιλιακές όπως η Cosco και η MSC.
Πρώτη στο λιμάνι του Πειραιά, από το 2000 κατέβηκε η MSC. Τα πλοία και τα φορτία που έφερε επί μια επταετία, παρόλο που ξεσήκωσαν θύελλα διαμαρτυριών από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες για προνομιακή μεταχείριση, εκτόξευσαν το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ σε ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια του κόσμου. Ταυτόχρονα όμως η MSC με τα πλοία της έδωσε ζωή στο Πέραμα με τις επισκευές που έκανε εκεί, αλλά και σε όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων που προσφέρουν υπηρεσίες στη ναυτιλία.
Τον ρόλο αυτό ήρθε να διεκδικήσει από το 2008 και μετά ο κινέζικος όμιλος Cosco κερδίζοντας τον διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση του μεγάλου τέρμιναλ του Σ.ΕΜΠΟ με την υποχρέωση να κατασκευάσει και τον τρίτο, ενώ ο ΟΛΠ έχει ολοκληρώσει και λειτουργεί τον προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ.
Παράλληλα η Cosco σχεδιάζει να κυριαρχήσει στο θαλάσσιο εμπόριο στην περιοχή της Μεσογείου με τα πλοία της, συνδέοντας την Άπω Ανατολή με την Ευρώπη από το λιμάνι του Πειραιά. Στα σχέδιά της είναι και η κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, είτε άμεσα είτε στο μέλλον όταν θα έχει ανακάμψει η παγκόσμια οικονομία. Από το Θριάσιο ο κρατικός κινέζικος όμιλος σκοπεύει να εξάγει στην Ε.Ε. τα κινέζικα προϊόντα ως ευρωπαϊκά αφού θα έχουν δεχτεί μια τελευταία μετατροπή στην Ελλάδα.
Σε περίπτωση που το σχέδιο πετύχει και η Cosco θα έχει βάλει πλώρη για να γίνει ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στο κόσμο, και ο ΟΛΠ αλλά και οι επιχειρήσεις γύρω από το λιμάνι του Πειραιά θα θησαυρίσουν, ενώ και οι έλληνες εφοπλιστές που επενδύουν σαν τρελοί τα τελευταία δύο χρόνια στα containerships θα έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κερδοφορίας από τους υψηλούς ναύλους που θα απολαμβάνουν.
Στο σχέδιο αυτό υπάρχουν όμως και κάποιες δυσκολίες. Καταρχήν η ίδια η Cosco που «χρυσοπλήρωσε», σύμφωνα με τα παγκόσμια δεδομένα για το λιμάνι του Πειραιά, φαίνεται ότι τώρα έχει αλλάξει και ακολουθεί πολύ σφικτή πολιτική. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες τα claims που έχει αποστείλει εδώ και δύο χρόνια προς τον ΟΛΠ, στην προσπάθειά της να κατοχυρώσει τα συμφέροντά της, γεμίζουν ολόκληρη αποθήκη.
Αλλά και τα χρήματα που θέλουν να πληρώνουν για την επέκταση της συνεργασίας με τον ΟΛΠ ολοένα και λιγοστεύουν. Τόσο στα θέματα logistics όσο και σε θέματα ναυπηγοεπισκευής, τομείς που μπορούν να αποφέρουν αμοιβαία κέρδη, η Cosco πλέον θέτει τους όρους της και δεν κάνει ούτε μισό βήμα πίσω.
Κάπου εκεί έρχεται και ο μεγάλος ευρωπαϊκός ναυτιλιακός όμιλος της MSC, ο δεύτερος μεγαλύτερος σήμερα μετά τον δανέζικο της Maersk Moller. Η MSC έχοντας ήδη τα συμφέροντά της στον Πειραιά δεν επιθυμεί να ενισχύσει την πορεία της Cosco προς την κορυφή και ειδικά σε γραμμές, αφού και η Cosco διαθέτει τεράστιο στόλο πλοίων που ανταγωνίζονται. Και για τον λόγο αυτό προωθεί συμμαχία με τον ΟΛΠ στο πρώτο τέρμιναλ του Σ.ΕΜΠΟ, κάτι που χρειάζεται διακαώς και ο ΟΛΠ προκειμένου να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα της τελευταίας επένδυσής του.
Όμως την MSC χρειάζεται και η Cosco τουλάχιστον την πρώτη πενταετία για να ενισχύσει τα τέρμιναλ που έχει στον Πειραιά. Και αυτό διότι οι υπόλοιπες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται containerships και έχουν συμφέροντα στη Μεσόγειο, έχουν πιάσει θέσεις αλλού. Για παράδειγμα η Maersk στο Σουέζ και η γαλλική CMA CGM έχει τη βάση της στη Μάλτα. Οι δύο όμιλοι MSC και Cosco δεν γνωρίστηκαν τώρα. Έχουν αναπτύξει επιχειρησιακές σχέσεις εδώ και πολλά χρόνια από την συνεργασία τους στο λιμάνι της Νάπολη όπου το πάνω χέρι έχει όμως η MSC.
Στον Πειραιά όμως σταδιακά τα πράγματα αλλάζουν και η Cosco δείχνει να παίρνει σημαντικό προβάδισμα, αφού έχει «στριμώξει» τον ΟΛΠ και την προσπάθεια που κάνει να συνεργαστεί με την MSC. Ο ιταλοελβετικός όμιλος όμως φαίνεται να έχει και άλλους άσσους στο μανίκι του. Και αυτοί δεν είναι άλλοι από τα μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης που έχουν ενημερωθεί για τα σχέδια της Κίνας να μεταφέρει μακροπρόθεσμα το κέντρο του Ευρωπαϊκού εμπορικού από το βορρά στο νότο. Λιμάνια όπως στην Ολλανδία και τη Γερμανία και οι κυβερνήσεις των συγκεκριμένων χωρών εξετάζουν το κατά πόσο έχουν βάση οι συγκεκριμένες πληροφορίες και κατά πόσο είναι υλοποιήσιμα τα σχέδια της Cosco, για να αναλάβουν εφόσον χρειαστεί πρωτοβουλίες σε διπλωματικό επίπεδο.