Τα κέρδη ενός δεξαμενόπλοιου VLCC που κάνει ταξίδι από τον Περσικό Κόλπο στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν από τα 103.000 δολάρια στα 19.000 δολάρια
Με τα μάτια στραμμένα στην Κίνα η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να προβλέψει τα μελλούμενα. Στη σκέψη και μόνο ότι το 90% του παγκοσμίου εμπορίου διακινείται μέσω της θάλασσας δίνει την πραγματική έκταση του προβλήματος.
Οι διεθνείς αρχές, εκδίδουν οδηγίες και κάνουν συστάσεις, οι λιμενικές αρχές σταματούν τις εργασίες μέχρι νεοτέρας και γενικώς επικρατεί κλίμα αβεβαιότητας για τον τρόπο αντιμετώπισης αυτής της έκτακτης ανάγκης.
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου και σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα τον Φεβρουάριο κινήθηκαν σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα τόσο σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες όσο και με τον ίδιο μήνα του 2019. Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και αερίου αντιμετωπίζει επίσης προβλήματα αφού η Κίνα ελάττωσε πολύ τις εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Τα κέρδη ενός δεξαμενόπλοιου VLCC, χωρητικότητας άνω των 300.00 τόνων που κάνει τα ταξίδι από τον Περσικό Κόλπο στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν από τα 103.000 δολάρια στα 19.000 δολάρια.
Φορτηγό πλοίο τύπου Panamax, χωρητικότητας 170.000-180.000 τόνων που μεταφέρει άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματα έχει ημερήσιο ναύλο μόλις 2.500 δολάρια ενώ η αξία του είναι 40 εκατομμύρια.
Οι τράπεζες που έχουν χορηγήσει δάνεια ζητούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες επιπρόσθετα εχέγγυα αφού η αξία του πλοίου που είχε μπει υποθήκη έχει μειωθεί άρα πρέπει αν καλυφθεί η διαφορά για να εξασφαλιστεί η εξυπηρέτηση του δανείου.
«Οι μικρομεσαίες εταιρείες εάν δεν έχουν ακολουθήσει συντηρητική πολιτική κινδυνεύουν πλέον με λουκέτο. Θα μπουν αρκετά λουκέτα γιατί ας μην ξεχνάμε και το αυξημένο κόστος λειτουργίας ενός πλοίου λόγω των νέων καυσίμων» επισημαίνουν στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.
Αυτό που δείχνουν οι αριθμοί είναι ότι ο ρυθμός εκφόρτωσης εμπορευμάτων είναι σημαντικά βραδύτερος, ενώ τα πλοία που περιμένουν να εισέλθουν στα κινεζικά λιμάνια, που βρίσκονται δηλαδή στη ράδα, φαίνεται να είναι πολλά περισσότερα από το συνηθισμένο. «Έμφραγμα κυκλοφοριακό» λόγω αργής εξυπηρέτησης.
Τα κινεζικά λιμάνια προσπαθούν να ανακτήσουν τους κανονικούς ρυθμούς τους, όμως είναι μία δύσκολη προσπάθεια.
Ο κορωνοϊός έχει ήδη επηρεάσει σε τέτοιο βαθμό τις αλυσίδες εφοδιασμού και καθίσταται πιο δύσκολο για τους ναυλωτές να βρουν πλοία για να πάνε στην Κίνα είτε για να ξεφορτώσουν είτε για να φορτώσουν.
Το θέμα είναι το πότε θα λήξει η καραντίνα στην Κίνα. Μπορεί το 50% των επιχειρήσεων να έχουν ξεκινήσει να δουλεύουν όμως η παραγωγή είνια χαμηλή. Οι αναλυτές επισημάνουν ότι μόλις λήξει ο συναγερμός και η καραντίνα τότε οι αγορές θα ανέβουν απότομα.