ΤΡΙΚΥΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΠΟΠΛΟΥ ΣΕ 16 ΣΚΑΦΗ

0
503

Αλλα 27 πλοία στον αέρα

Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Η υπόθεση με τα 16 επιβατηγά-οχηματαγωγά και τουριστικά πλοία (κυρίως ημερόπλοια και μικρά επιβατηγά) με ελληνική σημαία, στα οποία το γραφείο του Ρωσικού Νηογνώμονα στην Αθήνα είχε εκδώσει «πλαστά» κατά το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, «μη έγκυρα» κατά το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, εξελίσσεται σε μια πολύ σοβαρή ιστορία με δεκάδες ερωτήματα.

Φωτογραφία αρχείουΦωτογραφία αρχείουΧθες έγινε γνωστό από το γ.γ. του υπουργείου Ανάπτυξης Ν. Λίτινα ότι, εκτός από τα 16 αυτά πλοία στα οποία απαγορεύτηκε ο απόπλους (τα 12 έχουν γίνει γνωστά), άλλα τρία ελέγχονται, ενώ στον αέρα βρίσκονται ακόμη 24 πλοία των ίδιων κατηγοριών, ο Ρωσικός Νηογνώμονας δεν έχει αποφανθεί αν τα πιστοποιητικά τους είναι εντάξει ή όχι. Συνολικά, στο Ρωσικό Νηογνώμονα ήταν γραμμένα 57 ελληνικά πλοία. Από αυτά μόνο τα 14 έχουν έγκυρα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδης, με δηλώσεις του χθες το βράδυ, έκανε γνωστό πως η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε σε καταγγελία του Ρωσικού Νηογνώμονα σε όλους τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς και ταυτόχρονα σε διακοπή της σύμβασής του, σε πρώτη φάση για ένα μήνα, ώστε να αναλάβει τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σύμβασή του.

Ταυτόχρονα, από χθες το πρωί οι Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης πραγματοποιούν έλεγχο για τις συνθήκες εισόδου και δραστηριοποίησης του Ρωσικού Νηογνώμονα στην Ελλάδα, ενώ σύμφωνα με τον Μ. Χρυσοχοΐδη οι υπηρεσίες του υπουργείου έλαβαν εντολή και δουλεύουν σε 24ωρη βάση ώστε να διευθετηθεί το πρόβλημα και πολύ σύντομα να δοθούν οι απαραίτητες πιστοποιήσεις.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, τουρίστες, επιβάτες και αυτοκίνητα βρίσκονται αποκλεισμένοι σε διάφορα νησιά, καθώς τα κατά τόπους λιμεναρχεία ακινητοποιούν σταδιακά τα 16 πλοία των οποίων τα πιστοποιητικά από το Ρωσικό Νηογνώμονα χαρακτηρίστηκαν μη έγκυρα.

Χθες, σύμφωνα με το γραφείο Τύπου του Λιμενικού, ο προϊστάμενος της εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά παρήγγειλε στην υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος να συνεχιστεί η διενέργεια της προκαταρκτικής εξέτασης για τη διερεύνηση, προς κάθε κατεύθυνση και εμπλεκόμενη υπηρεσία, τέλεσης αδικημάτων κακουργηματικής φύσης (πλαστογραφία, ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία, παθητική-ενεργητική δωροδοκία, παράβαση καθήκοντος, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης, νομιμοποίηση εγκληματικών εσόδων και ενδεχομένως κακουργηματική απάτη), που αφορούν την έκδοση των βεβαιωτικών κλάσης πλοίων που φέρουν ελληνική σημαία από τον εκπρόσωπο του Ρωσικού Νηογνώμονα στον Πειραιά.

Η ιστορία έγινε γνωστή το μεσημέρι της Κυριακής, μέσα από δύο δελτία Τύπου που εκδόθηκαν από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και από το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Σύμφωνα λοιπόν με τα αρμόδια υπουργεία, η υπόθεση διερευνάται από τον Μάιο του 2011, έπειτα από ανώνυμες καταγγελίες προς το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, οι οποίες αφορούσαν την έκδοση πλαστών πιστοποιητικών κλάσης από το γραφείο του Ρωσικού Νηογνώμονα στον Πειραιά για επιβατηγά-οχηματαγωγά και επιβατηγά-τουριστικά πλοία.

Η έρευνα στη χώρα μας ξεκίνησε, αλλά ταυτόχρονα προέκυψε θέμα και στη Ρωσία, μετά το ατύχημα που συνέβη τον Ιούλιο στον ποταμό Βόλγα, με το τουριστικό ποταμόπλοιο που βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά, με αποτέλεσμα να πνιγούν δεκάδες άνθρωποι, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά.

Οπως έγινε γνωστό από το υπουργείο, ο πρωθυπουργός της Ρωσίας Β. Πούτιν, αμέσως μετά το πολύνεκρο ατύχημα, έδωσε εντολή να ελεγχθεί ο Ρωσικός Νηογνώμονας και αν χρειαστεί, ν’ αλλάξει και η διοίκησή του. Κάτι που έγινε και η καινούργια που ανέλαβε ξεκίνησε ελέγχους σε όλα τα γραφεία με τα οποία συνεργαζόταν, ανάμεσα σε αυτά και του Πειραιά.

Τότε διαπιστώθηκε και το πρόβλημα, καθώς ανακάλυψαν ότι τα πιστοποιητικά κλάσης που είχαν εκδοθεί για 16 πλοία με ελληνική σημαία ήταν μη έγκυρα και αμέσως προέβησαν στην άρση εξουσιοδότησης του γραφείου στον Πειραιά.

Την ίδια ώρα, οι ιδιοκτήτες κάποιων ημεροπλοίων που έχουν ακινητοποιηθεί, οι οποίοι βρέθηκαν χθες στο υπουργείο για να διαμαρτυρηθούν, υποστηρίζουν ότι είναι καθ’ όλα νόμιμοι, στράφηκαν στο Ρωσικό Νηογνώμονα αναγκαστικά, γιατί δεν μπορούσαν να πάνε στον Ελληνικό λόγω αναστολής της λειτουργίας του, κατέβαλαν το αντίτιμο για την επιθεώρηση και τώρα βρίσκονται μπροστά σ’ ένα τεράστιο πρόβλημα.

«Εμείς πήγαμε σ’ έναν αναγνωρισμένο Οργανισμό, από τους οκτώ καλύτερους στον κόσμο, και πάνω στα σκάφη ανέβηκαν και έκαναν τον έλεγχο Ρώσοι επιθεωρητές. Από ‘κεί και μετά δεν ξέρω τι έχει συμβεί», δήλωσε στην «Ε» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημεροπλοίων (ΠΕΝΕΤΗΣ), Δ. Τριανταφύλλου.

«Δραματική» χαρακτηρίζει την κατάσταση στην επιβατηγό ναυτιλία με δηλώσεις του ο αρμόδιος για τη ναυτιλία τομεάρχης της Ν.Δ., Γ. Πλακιωτάκης, επισημαίνοντας ότι στα σοβαρά οικονομικά προβλήματα προστίθενται τώρα και οι επιπτώσεις των κυβερνητικών παλινωδιών, με αποκορύφωμα το επίκαιρο ζήτημα των μη έγκυρων πιστοποιητικών κλάσης.

«Μετά την απαξίωση του Ελληνικού Νηογνώμονα, λόγω λανθασμένων χειρισμών, αλλά και της συνεχιζόμενης ασυνεννοησίας ανάμεσα στους συναρμόδιους υπουργούς για τον τομέα ευθύνης της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, η επιβατηγός ναυτιλία βρίσκεται στα πρόθυρα της οριστικής κατάρρευσης», τονίζει ο Γ. Πλακιωτάκης.

papastat@enet.gr