Το πλοίο Hellas Liberty στην Ακτή Βασιλειάδη. |
Ολοκληρώνονται πολύ σύντομα οι διαδικασίες για τη δραστηριοποίηση του «Ομίλου Φίλων Liberty», ο οποίος θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του ιστορικού πλοίου-μουσείου της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, το οποίο βρίσκεται δεμένο στην Ακτή Βασιλειάδη στον ΟΛΠ.
Στην ιστορία των πλοίων Liberty και ειδικότερα στο συγκεκριμένο πλοίο το «Hellas Liberty», που βρίσκεται στον Πειραιά, αναφέρθηκε ο Ελληνας εφοπλιστής, Σπύρος Πολέμης, σε ομιλία του στη διάρκεια πρόσφατης εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε επί του πλοίου στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων από το Safe Ship Investment Fund.
Ο κ. Πολέμης ήταν αυτός που ανακίνησε όλη την ιστορία, που σκέφτηκε, μελέτησε και οργάνωσε μια προσπάθεια εξεύρεσης ενός εκ των πλοίων Liberty με στόχο να το φέρει στην Ελλάδα. Το σχέδιο αυτό δεν θα γινόταν όμως ποτέ πράξη εάν ο αείμνηστος Βασίλης Κωνσταντακόπουλος δεν «έβαζε» το χέρι στην τσέπη προκειμένου να χρηματοδοτήσει το δύσκολο και σύνθετο εγχείρημα ρυμούλκησης του πλοίου στην Ελλάδα, όπως και ο ίδιος ο κ. Πολέμης είπε.
Ο Ελληνας εφοπλιστής Σπύρος Πολέμης που είχε όνειρο τη δημιουργία του πλοίου-μουσείου. |
Ξεκινώντας την ιστορική αναδρομή ο κ. Πολέμης, ο οποίος είχε όνειρο να φέρει ένα liberty στην Ελλάδα, ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η ελληνική εμπορική ναυτιλία επλήγη σημαντικά ο ελληνικός εμπορικός στόλος αριθμούσε περίπου 600 πλοία κατά την έναρξη του πολέμου και απ’ αυτά 315, δηλαδή περισσότερα από τα μισά χάθηκαν μαζί με 2.500 ναυτικούς.
Ετσι μετά τον πόλεμο υπήρχε μεγάλη ανάγκη για την ανανέωση του στόλου, έτσι ώστε να αναζωογονηθεί η ελληνική ναυτιλία, αυτή η πολύ σημαντική βιομηχανία για την Ελλάδα, η οποία θα δημιουργούσε επίσης χιλιάδες θέσεις απασχόλησης, κάτι που ήταν κρίσιμο θέμα μετά τις πολύ σκοτεινές ημέρες της Κατοχής και τα πολλά δεινά που είχε υποστεί ο λαός, είπε ο κ. Πολέμης,
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποφάσισαν να βοηθήσουν και να διαθέσουν 100 πλοία Liberty για να τα αγοράσουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες. Τα πλοία αυτά ναυπηγήθηκαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (1941 – 1945).
Δεκαοκτώ αμερικανικά ναυπηγεία «έχτισαν» 2.710 πλοία τύπου Liberty. Κατά μέσο όρο το κάθε πλοίο ήθελε 42 ημέρες για να χτισθεί. Υπολογίζεται όπως είπε ο κ. Πολέμης ότι κάθε μία ημέρα ναυπηγούνταν τρία Liberty. Tα φορτηγά πλοία Liberty ήταν πλοία έκτακτης ανάγκης, είπε ο κ. Πολέμης. Διευκρίνισε μάλιστα ότι το αρχικό όνομα τους ήταν «EC2-S-C1», με το EC να σημαίνει Emergency Cargo ship. Για το περιοδικό «Time», όμως, το όνομα των πλοίων ήταν «Ασχημόπαπο» λόγω της εμφάνισης των.
Επρόκειτο για πλοία πολύ χαμηλού κόστους κατασκευής συμπλήρωσε ο κ. Πολέμης. η εμφάνιση των οποίων δεν ήταν ιδιαίτερα αποδεκτή από το κοινό. Ανακοινώνοντας το πρόγραμμα ναυπήγησης των πλοίων ως πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης, ο πρόεδρος Φραγκλίνος Ρούζβελτ ονόμασε την 27η Σεπτεμβρίου 1941 που ξεκίνησε το πρόγραμμα ως «Ημέρα Ελευθερίας». Στο πρώτο εξ αυτών των πλοίων, το SS Patrick Henry, που εγκαινίασε ο πρόεδρος Ρούζβελτ, δήλωσε: «Δώσε μου ελευθερία ή δώστε μου θάνατο» και συμπλήρωσε ότι τα πλοία αυτού του τύπου θα φέρουν τη ελευθερία στην Ευρώπη. Με αφορμή τις δηλώσεις αυτές καθιερώθηκε το όνομα Liberty στα πλοία του τύπου αυτού.
Στη συνέχεια ο κ. Πολέμης αναφέρθηκε στις προσπάθειες του, να «ανακαλύψει» ένα από τα πλοία Liberty και να οργανώσει μια ολόκληρη επιχείρηση σε συνεργασία με τους ελληνικής καταγωγής αμερικανούς πολιτικούς Λεωνίδα Ραπτάκη, Δημήτριο Γιάναρο, και άλλους, προκειμένου να περάσει από το Κογκρέσο ειδικός νόμος που θα επιτρέψει στο αμερικανικό κράτος να δωρίσει το Liberty που έφερε το όνομα, «Arthur M. Huddell» στην Ελλάδα.
Στις 28 Ιουλίου 2008, αυτό το πλοίο παραδόθηκε στην Ελλάδα. Την ημέρα εκείνη πέταξα στις Ηνωμένες Πολιτείες και το επόμενο πρωί, μια πολύ καλοκαιρινή και ζεστή μέρα, έβαλα τη φόρμα μου και πήγα επί του σκάφους για πρώτη φορά, είπε συγκινημένος ο κ. Πολέμης, ο οποίος στη συνέχεια αναφέρθηκε λεπτομερώς στην κατάσταση στην οποία ήταν από τεχνικής άποψης το πλοίο.
Ακολούθησαν σημαντικές προσπάθειες να προετοιμαστεί το πλοίο σε συνεργασία με το αμερικανικό νηογνώμονα ABS και να ρυμουλκηθεί στη χώρα μας. Το Hellas Liberty αναχώρησε από το Norfolk της Βιρτζίνια των ΗΠΑ στις 6 Δεκεμβρίου 2008 , Ημέρα του Αγίου Νικολάου και κατέπλευσε στον Πειραιά στις 11 Ιανουαρίου 2009.
«Ενθάρρυνση στους νέους για να μάθουν»
Η ιστορία του πλοίου θα πρέπει να υποστηριχτεί απ’ όλους τόνισε η Αννα Πολέμη, πρόεδρος του Safe Ship Investment Fund. |
Η προσπάθεια για την ανάδειξη της ιστορίας του πλοίου θα πρέπει να υποστηριχτεί από όλους και να ενθαρρυνθούν οι νέοι άνθρωποι να έρθουν να επισκεφθούν το πλοίο να μάθουν την ιστορία του και κυρίως την ιστορία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, τόνισε από την πλευρά της στην εκδήλωση η κα Αννα Πολέμη πρόεδρος του Safe Ship Investment Fund. Το Safe Ship Investment Fund με βαθιές ρίζες στην ναυτιλία που χρονολογείται από τον προηγούμενο αιώνα, πιστεύει στην ναυτιλία και θα ενισχύει την προσπάθεια αυτή τόνισε η κα Πολέμη.
Σημειώνεται ότι στη διάρκεια της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε και έκθεση της κας. Μπριζίτ Πολέμη με τη αξιοποίηση οθονών Perspex, με θέματα εμπνευσμένα από το Hellas Liberty.
Επισημαίνεται ότι η διαχείριση και λειτουργία του πλοίου μουσείου ανατέθηκε με νομοθετική διάταξη με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων διαχείρισης πλωτών μουσείων ή εκθεμάτων δωρεάς προς το ελληνικό Δημόσιο», που προωθήθηκε στη βουλή από την πρώην υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λουκά Κατσέλη, στον Ομιλο Φίλων του Liberty.
Οπως τονίζει στη «Ν» ο καπετάνιος, Βαγγέλης Κούζιλος, πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων, ο οποίος είναι υπεύθυνος αυτή την περίοδο για την καθημερινή λειτουργία του πλοίου-μουσείου, σημειώνει μέχρι στιγμής χιλιάδες άνθρωποι μεγάλοι και μικρή που είχαν στενή σχέση ή ακόμη και καμία σχέση με τη ναυτιλία έχουν επισκεφτεί το Hellas Liberty.
Οι χορηγοί του πλοίου «Hellas Liberty»
Μέγας Χορηγός: Βασίλης Κωνσταντακόπουλος
Χορηγοί:
* Πολέμης Μ. Σπύρος
* Πολέμης Αδαμάντιος και Σπύρος
* ABS Europe Limited
* Παπαδάκης Νικόλαος
* Κωνσταντακόπουλος Κωστής
* Λασκαρίδης Πάνος
* Κολλάκης Λου
* Κούστας Ιωάννης
* Τσάκος Νικόλαος
* Φράγκου Αγγελική
* Καρνέσης Σπύρος
* Ευθυμίου Νικόλαος
* Προκοπίου Δημήτρης
* Μούσκας Ζώης Γεώργιος
* Det Norske Veritas
* Ξυλάς Ιωάννης
* Tsavliris Salvage
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ – lkar@naftemporiki.gr