Η τράπεζα DVB προβλέπει αναταράξεις στη ναυτιλία, μέχρι τις αρχές του 2013, μια και η ναυλαγορά θα αντιμετωπίσει μακροχρόνια πίεση.
Στη «δίνη» της ναυτιλιακής κρίσης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υπερπροσφορά τονάζ, παρασύρονται ολοένα και περισσότερες εφοπλιστικές εταιρείες, προκαλώντας ένα ντόμινο καταρρεύσεων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα τάνκερ και τα φορτηγά πλοία. Ο επενδυτικός «πυρετός» στον τομέα της ναυπήγησης νέων πλοίων που σημειώθηκε τα προηγούμενα χρόνια, έχει δημιουργήσει μια συνεχώς εντεινόμενη αύξηση της παγκόσμιας χωρητικότητας συμπιέζοντας σε πολύ χαμηλά επίπεδα τους ναύλους.
Είναι γεγονός, άλλωστε, ότι οι ναύλοι στα μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC έχουν υποχωρήσει τόσο που πλέον δεν καλύπτουν ούτε το λειτουργικό κόστος των εταιρειών.
Το παζλ στο θολό τοπίο της ναυτιλίας συμπληρώνει η μείωση στον ρυθμό ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου λόγω των οικονομικών δυσκολιών στον δυτικό κόσμο και της χρηματοπιστωτικής κρίσης και αστάθειας. Οι εταιρείες που βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο είναι όσες διαχειρίζονται πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια, καθώς η ταχύτητα που αυξάνεται ο στόλος των τάνκερ είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν της παγκόσμιας ζήτησης για πετρέλαιο, ενώ πιο ασφαλή είναι τα κοντέινερ. Τον χορό της πτώχευσης έσυρε πρώτη η Omega Navigation. Η ναυτιλιακή εταιρεία του επιχειρηματία Γιώργου Κασσιώτη προσέφυγε στο αμερικανικό πτωχευτικό δίκαιο, ζητώντας την υπαγωγή της στο άρθρο 11, για προστασία από τους πιστωτές.
Τη «σκυτάλη» πήρε η γνωστή Genmar, εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, συμφερόντων του Ελληνοαμερικανού εφοπλιστή Πήτερ Γεωργιόπουλου, που μόλις προ ημερών η Genmar κατέθεσε και επίσημα αίτηση υπαγωγής της στο άρθρο 11 της αμερικανικής νομοθεσίας για προστασία από τους πιστωτές, ενώ σε δεινή θέση μοιάζει να βρίσκεται και η Ocean Tankers του εφοπλιστή Μιχάλη Ιωαννίδη.
Π. Γεωργιόπουλος
Η μοιραία εξαγορά
Θύμα της κρίσης που πλήττει τη ναυτιλία έπεσε και ο Ελληνοαμερικανός Κροίσος Πήτερ Γεωργιόπουλος που βρίσκεται ανάμεσα στους ισχυρότερους εφοπλιστές. Επειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις του εφοπλιστή με τις τράπεζες, η Genmar, που είναι εισηγμένη στη Wall Street, κατέθεσε και επίσημα αίτηση υπαγωγής της στο άρθρο 11 της αμερικανικής νομοθεσίας για προστασία από τους πιστωτές.
Τον τελευταίο χρόνο η εταιρεία έδωσε μάχη για να καταφέρει να αντιμετωπίσει τα δυσβάσταχτα χρέη που της δημιούργησε η περυσινή εξαγορά του στόλου του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.
Η απόκτηση των 13 δεξαμενόπλοιων της Metrostar έγινε σε υψηλές τιμές (620 εκατ. δολάρια), τις οποίες δεν μπόρεσε να «υποστηρίξει» η ναυλαγορά στα δεξαμενόπλοια.
Ετσι, τα προβλήματα ρευστότητας σε συνδυασμό με τα προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία, την πτώση της αξίας των πλοίων, αλλά και την κάθετη πτώση της ναυλαγοράς στα δεξαμενόπλοια, είχε ως αποτέλεσμα να βρεθεί η Genmar στα όρια της οικονομικής κατάρρευσης.
Η Genmar στην αίτησή της στο δικαστήριο του Μανχάταν εμφανίζει ενεργητικό 1,71 δισ. δολαρίων και χρέη 1,41 δισ. δολαρίων.
Γιώργος Κασσιώτης
Αναζητά σωσσίβιο στο… άρθρο 11
Στα πρόθυρα της χρεοκοπίας βρέθηκε και η ναυτιλιακή εταιρεία Omega Navigation του εφοπλιστή Γιώργου Κασσιώτη, κουνιάδου του Βαγγέλη Μαρινάκη. Η εταιρεία του Ελληνα εφοπλιστή κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στο δικαστήριο του Χιούστον ζητώντας την υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 11 του πτωχευτικού κώδικα για προστασία από τους πιστωτές. Πρόκειται για τον αδελφό της συζύγου του προέδρου του Ολυμπιακού, Αθανασίας.
Η κρίση για την εταιρεία ξεκίνησε στο τέλος του 2009 όταν παραβίασε τους χρηματοπιστωτικούς όρους των δανείων της, αθετώντας τις συμφωνίες πληρωμών. Στο διάστημα που ακολούθησε ξέσπασε μια κόντρα ανάμεσα στον Γιώργο Κασσιώτη με τις πιστώτριες τράπεζες.
Οι διαπραγματεύσεις του 39χρονου εφοπλιστή με τις τράπεζες, μεταξύ των οποίων η HSH Nordbank, που είχε εκδώσει δάνεια ύψους 242,7 εκατ. δολαρίων, και οι NIBC Bank και Bank of Tokyo-Mitsubishi, με δάνεια 42,5 εκατ. δολάρια, κατέληξαν σε «ναυάγιο». Μην έχοντας έτσι καταφέρει να έρθει σε συμφωνία μαζί τους για την αναδιάρθρωση των χρεών της εταιρείας ύψους 360 εκατ. δολαρίων, προσέφυγε στο άρθρο 11.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η μάχη του Ελληνα εφοπλιστή να πείσει τις αμερικανικές δικαστικές Αρχές για το σχέδιο οικονομικής αναγέννησης της Omega Navigation κατά την οποία θα κριθεί αν η εταιρεία, η οποία μετρά έξι χρόνια ζωής και διαχειρίζεται έναν στόλο 15 πλοίων, θα παραμείνει υπό την προστασία του Chapter 11.
Μιχάλης Ιωαννίδης
Τυφώνας το δάνειο των 285 εκατ.
Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκεται η ναυτιλιακή εταιρεία Ocean Tankers του Ελληνοκύπριου εφοπλιστή Μιχάλη Ιωαννίδη.
Η ναυτιλιακή εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 2005 και είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Κύπρου, το φετινό εξάμηνο ανακοίνωσε ζημιές 19,6 εκατ. ευρώ αυξημένες σε σύγκριση με ζημίες ύψους 10,7 εκ. ευρώ πέρυσι.
Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εταιρεία έχει να κάνει με την έλλειψη ρευστότητας και το τραπεζικό χρέος που τη βαραίνει.
Η Ocean Tankers είχε συνάψει κοινοπρακτικό δάνειο ύψους 285 εκατ. δολαρίων με κάποιες τράπεζες, των οποίων ηγείτο η ολλανδική ABN Amro.
Ενα τμήμα όμως του χαρτοφυλακίου της ολλανδικής τράπεζας, που συμπεριελάμβανε και το δάνειο της Ocean Tankers, εξαγοράστηκε από τη βρετανική Royal Bank of Scotland.
Οι διαπραγματεύσεις με τον Ελληνοκύπριο εφοπλιστή για την αναδιάρθρωση του δανείου, έπεσαν στο κενό και η RBS μεταξύ άλλων κίνησε διαδικασίες για την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό κάποιων πλοίων της εταιρείας.
Παρόμοιες διαδικασίες φέρεται σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα να έχει κινήσει και η Lukoil εναντίον της Ocean Tankers για καθυστέρηση πληρωμής καυσίμων.
Ο εφοπλιστής εξαιτίας της εν εξελίξει κόντρας με την τράπεζα υποστηρίζει ότι έχει ζημιωθεί σημαντικά η εταιρεία του και κατέθεσε μήνυση εναντίον της RBS ζητώντας αποζημίωση.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr