Το 2010 και το 2011 το ελληνικό κράτος προσπάθησε με δύο νόμους να μεταρρυθμίσει την αγορά της κρουαζιέρας μέσω της λεγόμενης «άρσης του καμποτάζ». Στην ουσία, οι δύο νόμοι επέτρεπαν σε κρουαζιερόπλοια με ξένη σημαία να ασκήσουν δραστηριότητα homeporting, δηλαδή να χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια ως σημεία εκκίνησης και τερματισμού μιας κρουαζιέρας, κάτι που έως τότε απαγορευόταν.
Το «άνοιγμα» της αγοράς κρουαζιέρας είχε υπολογιστεί πως θα είχε θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία. Ωστόσο, σχεδόν 10 χρόνια μετά τη μεταρρύθμιση, τα στοιχεία για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα εξακολουθούν να προκαλούν προβληματισμό. Κύριος στόχος της άρσης του καμποτάζ ήταν η αύξηση της δραστηριότητας του homeporting, καθώς σύμφωνα με μελέτες έχει πολλαπλάσια οφέλη για την εθνική οικονομία -αλλά και τις επιμέρους τοπικές οικονομίες των λιμένων αφετηρίας- σε σχέση με τη δραστηριότητα transit. Υπολογίζεται πως η δαπάνη του κάθε επιβάτη στην περίπτωση του homeporting είναι 5πλάσια σε σχέση με τη δραστηριότητα transit, ενώ σε επίπεδο εταιρειών κρουαζιέρας, οι δαπάνες τους είναι 15 φορές περισσότερες, καθώς υπάρχουν ανάγκες για καύσιμα, συντήρηση και τροφοδοσία, χρήματα τα οποία καταλήγουν στην τοπική αγορά του λιμένα αφετηρίας.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η Ελλάδα θα μπορούσε να κερδίσει σχεδόν 1 δισ. ευρώ το χρόνο, εάν ανέπτυσσε σωστά τη δραστηριότητα homeporting. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Από τα εννέα ελληνικά λιμάνια – μέλη της Medcruise, μόνο τα τέσσερα λειτουργούν ως λιμάνια αφετηρίας. Πριν από την ψήφιση των δύο νομοσχεδίων, το 2009, η Ελλάδα κατείχε το 10,39% του μεριδίου της αγοράς homeporting μεταξύ των λιμανιών – μελών της Medcruise στη Mεσόγειο.
Σχεδόν 10 χρόνια μετά τη μεταρρύθμιση και το άνοιγμα των ελληνικών λιμανιών στην παγκόσμια αγορά, η χώρα έχει σημειώσει μείωση 3,39%, ενώ τα στοιχεία είναι απογοητευτικά και στους επιβάτες transit, καθώς τα μεγάλα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, σημείωσαν πτώση 25% και 88% αντίστοιχα στους αριθμούς επιβατών μεταξύ 2009 και 2018. Οι έρευνες της διαΝΕΟσις για την αγορά κρουαζιέρας στην Ελλάδα σκιαγραφούν μια σειρά από παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις που θα βοηθούσαν τη χώρα να αυξήσει σημαντικά τις επιδόσεις της στην κρουαζιέρα.
Σύμφωνα με τους μελετητές, τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν, είναι τα εξής:
• Δημιουργία υποδομών για την εξυπηρέτηση σύγχρονων (νέας γενιάς) κρουαζιερόπλοιων. • Αναβάθμιση της συνεργασίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας.
• Προσέλκυση επιβατών από την Ασία, ιδιαίτερα την Κίνα.
• Βελτίωση της συνεργασίας φορέων, υπηρεσιών και εταιρειών.
• Βελτίωση των χερσαίων μεταφορικών συνδέσεων.
• Καλύτερη συνδεσιμότητα Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών με το λιμάνι του Πειραιά.
• Συμμετοχή έμπειρων διαχειριστών τερματικών σταθμών κρουαζιέρας.